Pozytywne skutki stresu

stress like spicePo naszym pierwszym artykule na temat stresu i gościnnym wpisie na Trickymind.pl o tym, jaki związek ze stresem mają oczekiwania innych, dostałyśmy od Was informacje, które potwierdzają nasze przekonanie, iż zagadnienie stresu jest bardzo istotne w obecnych czasach. Jednocześnie jednak wciąż bywa to tema wstydliwy i unikany. Co więcej, o samym stresie mówi się w określony sposób – zawsze negatywnie. Rzadko wspomina się, czy i jakie są pozytywne skutki stresu. W związku z tym, zgodnie z zapowiedzią, kontynuujemy ten temat, aby przybliżyć Wam to zagadnienie i pokazać zjawisko stresu z różnych perspektyw.

Aby nie być gołosłownym, niedawno przeprowadziłyśmy ankietę dotyczącą stresu. Blisko 100% naszych respondentów odczuwa stres w swoim życiu. 30% odczuwa go codziennie, a prawie 50% co najmniej 2-3 razy w tygodniu. To potwierdza, że stres stanowi coraz poważniejszy problem.

Dodatkowo większość osób przyznawała, że nie bardzo umie sobie z nim radzić, a ma on negatywny wpływ na ich funkcjonowanie. Właśnie dlatego aktualnie pracujemy nad projektem, dzięki któremu każdy z Was będzie mógł „bliżej poznać wroga” – stres, jak również nauczyć się technik radzenia sobie z nim odpowiednich do sytuacji i swojej osobowości. Czy jednak rzeczywiście stres to samo zło? Czy nie daje nam absolutnie nic dobrego?

Istnieją również pozytywne skutki stresu!

W skrócie – gdybyśmy w ogóle go nie doświadczali, szybko byśmy się rozleniwili. Zbyt niski poziom stresu w życiu wywołuje nudę z uwagi na brak wyzwań, a to skutkuje brakiem motywacji. Konsekwencją może być niska pewność siebie (bo nie ma na czym jej budować), a nawet niespełnianie celów i marzeń!

Krótkotrwały stres może wywoływać pozytywny stan napięcia, czyli eustres. Oczywiście poziom stresu, który jest dla Ciebie dobry, może różnić się od poziomu, jaki ma np. Twój przyjaciel. Wynika to z różnic osobowościowych, temperamentalnych, a także umiejscowienia poczucia kontroli oraz umiejętności radzenia sobie ze stresem. Taki „dobry” stres może działać jak mobilizujący booster. Ale po kolei. Jakie konkretnie są pozytywne skutki stresu, który najczęściej wydaje się naszym wrogiem?

Stres jest motywujący

Niewielki poziom stresu, zwłaszcza nie trwający zbyt długo, przynosi pozytywny efekt dla naszej motywacji. Działa jak impuls, który sprawia, że chcemy osiągać więcej, działać lepiej, zrobić coś dobrego. Skutki naszych działań zaczynamy wówczas dostrzegać jako osiągnięcia, a trudności – jako wyzwania.

Przykłady można mnożyć. Gdy wiesz, że wykonujesz świetną i ważną pracę, a jednocześnie uważasz, że Twoje wynagrodzenie jest zbyt niskie, odczuwasz stres, który sprawia, że decydujesz się na odbycie z szefem rozmowy o podwyżce. Gdy masz przed sobą wyprawę w góry i czeka Cię wielogodzinna, trudna wspinaczka, najprawdopodobniej odczuwasz lekkie zdenerwowanie. Jest ono jednak motywujące – wiesz, że przeżyjesz wspaniałą przygodę i odczujesz ogromną satysfakcję, gdy staniesz na szczycie. Gdy podejmujesz decyzję o przeprowadzce do innego miasta czy kraju, z pewnością towarzyszy Ci stres. Jednocześnie odczuwasz jednak ekscytację i pozytywne napięcie, które sprawia, ze jak najszybciej chcesz się tam znaleźć, by poznać nowe miejsce i zawrzeć nowe znajomości.

Stres mobilizuje umysł

A mówiąc bardziej fachowo – zwiększa nasze możliwości poznawcze. Pamiętasz sytuację z nadjeżdżającym samochodem, opisaną w artykule Czym jest stres? W takich sytuacjach wszystkie zmysły są wyostrzone.

Tak właśnie działa krótkotrwały stres. Poprawia koncentrację i zawęża uwagę do konkretnej sytuacji czy problemu. A to sprawia, że dostrzegamy o wiele więcej szczegółów. Dodatkowo zmniejsza się czas reakcji i może pojawiać się również tzw. „myślenie do przodu” – nasz mózg tak intensywnie przetwarza informacje, że momentalnie dostrzegamy, co może się zaraz wydarzyć. Dzięki temu jesteśmy w stanie szybciej zareagować i zrobić np. krok w tył albo ochronić kogoś innego przed wypadkiem.

Istnieją również badania, które wskazują, że stres może zwiększać umiejętność zapamiętywania i odpamiętywania – może to mieć związek z tym, że np. w sytuacji zagrożenia jesteśmy skoncentrowani niemal tylko na niej.

Paradoksalny efekt stresu

Silny stres może powodować bardzo negatywne i nieprzyjemne skutki. Z drugiej strony, paradoksalnie w warunkach silnie stresujących (trwających jednak stosunkowo krótko) wzrasta poziom funkcjonowania człowieka w porównaniu do sytuacji neutralnych lub niezbyt trudnych czy zagrażających.

Obserwuje się również wzrost odporności i wyższy poziom energii – w sytuacjach trudnych czy takich, które są dla danej osoby autentycznym wyzwaniem, stres działa jak siła napędowa. Jeżeli dochodzi do tego jeszcze obawa przed porażką, to mobilizacja rośnie jeszcze bardziej. Więcej i szybciej się uczymy, lepiej przykładamy się do wykonania danego zadania. Wszystko po to, by sprostać wyzwaniu!

Jakie jeszcze są pozytywne skutki stresu?

Krótkotrwały stres może również pobudzać kreatywność. Gdy czujemy się podekscytowani i pozytywnie „nakręceni”, przychodzi nam do głowy więcej pomysłów. Często są one również bardziej nowatorskie i niesztampowe. Dodatkowo stres może poprawiać umiejętności autoprezentacji, dzięki czemu lepiej wypadamy podczas wystąpień czy spotkań.

Jednocześnie łatwiej jest nam negocjować i podejmować decyzje, gdyż myślimy szybciej, jesteśmy lepiej skoncentrowani i widzimy szerszy obraz sytuacji. W sytuacjach trudnych, kiedy musimy szybko podjąć daną decyzję i nie ma czasu na rozmyślania, stres powoduje, że jesteśmy bardziej zdecydowani i najprawdopodobniej wybierzemy najkorzystniejsze lub najbliższe naszym wartościom rozwiązanie.

Stres i trudne sytuacje aktywizują wsparcie społeczne

W obliczu trudności, jakie nas dotykają, np. choroba czy wypadek bliskiej osoby, ludzie wokół nas bardzo często natychmiastowo mobilizują się, by nam pomóc. Takie sytuacje mogą wzmacniać więzi, jakie łączą nas z innymi ludźmi. Często bywa tak, że relacje z osobami, z którymi przeszliśmy przez ciężkie chwile, są bardzo trwałe.

Zdarza się również nawiązywanie nowych więzi i uzyskiwanie wsparcia od osób, których właściwie nie znamy. Można to z łatwością zaobserwować na co dzień, np. na facebooku, gdzie przykładowo można spotkać posty rodziców chorych dzieci. Najczęściej poza wsparciem finansowym otrzymują też ogrom wsparcia emocjonalnego i społecznego od osób, których nie znają i najprawdopodobniej nie poznają. W wielu trudnych sytuacjach stres i napięcie, odczuwane przez ludzi, których osobiście one nie dotykają, powodują, że aktywizuje się potrzeba niesienia pomocy i wsparcia.

Stres jest źródłem doświadczenia

Sytuacje stresowe są bardzo dobrym źródłem doświadczenia i mądrości życiowej. Dzięki pokonywaniu trudności nabieramy większej wiedzy nie tylko o świecie czy innych ludziach, ale przede wszystkim o nas samych. Dzięki temu jesteśmy w stanie trafniej oceniać kolejne sytuacje i własne możliwości. Warto nabierać doświadczenia i podejmować nowe wyzwania, gdyż taki trening w pokonywaniu stresu zwiększa nasze umiejętności radzenia sobie z nim.

 

Jak widzisz, istnieją pozytywne skutki stresu. Dobrze, że pojawia się on w życiu każdego z nas, chociaż pewnie większość ludzi właśnie to odczucie podałaby jako takie, którego mogłaby się pozbyć ze swojego życia raz na zawsze. Pamiętaj jednak, że stres przynosi pozytywne efekty tylko do pewnej granicy obciążenia i wtedy, gdy trwa krótko. Stres, który jest długotrwały, a nawet chroniczny, przynosi już skutki zupełnie odwrotne. Dlatego tak ważne jest, by umieć sobie z nim radzić.

.

Facebookgoogle_pluslinkedinmail

Zostaw Komentarz