Praktykowanie uważności na co dzień – jak zacząć?

Praktykowanie uważności na co dzień - jak zacząć?W pierwszym artykule na temat uważności pisałyśmy o tym, czy uważność to tylko bycie „tu i teraz” oraz przedstawiłyśmy Wam korzyści płynące z regularnego praktykowania. Jeśli śledzicie nas uważnie ;) na Facebooku wiecie, że na początku tego miesiąca rozpoczęłyśmy minikurs „Wprowadź uważność do swojego życia w 21 dni”, w ramach którego wspólnie uczymy się dostrzegać otaczający na świat i wszystko to, co składa się na dany moment. Jeśli nie wiedzieliście o naszym kursie lub nie zdecydowaliście się na wzięcie w nim udziału, a chcielibyście poćwiczyć – nic straconego! W tym artykule podpowiadamy, jak można spróbować żyć uważniej na co dzień.

Uruchom zmysły

W biegu codzienności często nie zwracamy uwagi na to, co dzieje się dookoła nas. Zauważamy pewne elementy, ale wiele z nich zupełnie nieświadomie pomijamy. Tymczasem praktykowanie uważności zmysłów jest jednym z prostszych, a jednocześnie skutecznym sposobem na relaks. Stanowi też dobry wstęp do wprowadzenia uważności do swojego codziennego życia. Na czym to polega? Jak można to zrobić? Mamy kilka sugestii :)

Spróbuj chwilę po przebudzeniu skupić się na dźwiękach dochodzących zza okna. Podczas jedzenia posiłków, rozsmakuj się we wszystkich poszczególnych składnikach. Na spacerze dokładnie rozglądaj się dookoła. Zauważ kolory, detale… Poczuj zapach świeżo skoszonej trawy albo aromat herbaty.

 

road-sun-rays-path

 

Jeżeli będziesz naprawdę uważny, zauważysz też to, co mniej przyjemne – brudne ulice, zapach spalin w powietrzu, nijaki smak napoju, który popijasz. I dobrze! Nasz świat nie jest stuprocentowo piękny, a uważność zmysłów pozwala dostrzegać wiele aspektów rzeczywistości. Niewykluczone, że zachęci Cię też do wybierania lepszej jakości i np. picia lepszej kawy raz dziennie i powolnego delektowania się nią.

 

Skup się na swoim ciele i wnętrzu

 

Uważność to nie tylko skupienie się na tym, co nasz w danej chwili otacza. To także świadomość tego, co odczuwamy w danym momencie w naszym ciele. Jak często zwracasz uwagę na to, co Twoje ciało komunikuje Ci ze swojego wnętrza? Obserwuj to, co się z nim dzieje. Poświęć chociaż chwilę każdego dnia, zrelaksuj się i wsłuchaj w siebie. Czy odczuwasz napięcie mięśni? Jeśli tak, spróbuj świadomie je rozluźnić. Czy czujesz ból w któryś częściach ciała lub narządach? Czy zauważałeś go wcześniej?

Bardzo często to stres wywołuje w naszym ciele nieprzyjemne odczucia, ból czy zdrętwienie. Świadomość własnego ciała i kontakt z nim ułatwiają walkę ze stresem lub natłokiem negatywnych emocji. Często już sam fakt ich zlokalizowania w konkretnym miejscu, np. w karku, przywołuje też zepchnięte w głąb świadomości przyczyny takiego stanu rzeczy.

 

 

Uważność w relacjach: „ja – inni”

Relacje z innymi ludźmi to kolejny obszar, do którego warto wprowadzić uważność. Nasze dni wypełnione są kontaktem z drugim człowiekiem i zaliczamy do tego zarówno osoby, z którymi mieszkamy czy pracujemy, jak i sprzedawcę w naszym ulubionym warzywniaku, czy tych, których po prostu mijamy na ulicy i z którymi łapiemy kontakt wzrokowy. Wiele interakcji zachodzi przy okazji robienia „czegoś ważniejszego”, np. szykowania się do wyjścia z domu, robienia zakupów, czy załatwiania służbowych spraw. W związku z tym, że nasza uwaga skupiona jest na wykonaniu konkretnego zadania, kontakt z drugim człowiekiem często schodzi na drugi plan.

 

people

 

Zastanów się, jak te różne spotkania wpływają na Ciebie? Co czujesz przed rozmową z daną osobą, w jej trakcie oraz po zakończeniu? Jakie towarzyszą Ci emocje i myśli? Zwróć uwagę, jak różne są te odczucia w zależności od tego, z kim się spotykasz czy rozmawiasz. Czy zauważasz po reakcji swojego organizmu, które osoby lub tematy wywołują w Tobie napięcie i stres? A może uda Ci się dostrzec, jak wypowiadane przez Ciebie słowa wpływają na rozmówcę i jego nastrój.

Spróbuj też uważnie słuchać drugiej strony i być obecnym, gdy ona mówi. Skup się na rozmówcy bez zbędnego analizowania jego wypowiedzi czy też planowania tego, jak odpowiesz. Poczekaj, aż druga strona skończy zanim cokolwiek powiesz, powstrzymaj się od przerywania i wtrącania. Wbrew pozorom to naprawdę niełatwe zadanie!

 

Wykorzystaj rutynę do praktyki uważności

 

Jak najprościej wprowadzić te wskazówki do swojego życia? Wykorzystaj rutynę! Wszystkie momenty Twojej codzienności, które są powtarzalne, są idealne do rozpoczęcia praktyki uważności.

Uruchamiaj wszystkie zmysły podczas posiłków, w drodze do pracy czy podczas wieczornego prysznica. Proste aktywności są świetne jako podstawa nauki uważności. Obserwuj też siebie samego i swoje ciało. Wsłuchaj się w to, co ma Ci do powiedzenia, gdy spacerujesz, ćwiczysz czy po prostu siedzisz na sofie. Postaraj się też słuchać innych z uwagą i obserwuj swoje emocje i myśli podczas codziennych kontaktów z innymi ludźmi.

 

W dzisiejszych czasach stawiamy znak równości między życiem, a DZIAŁANIEM. Mamy poczucie że ciągle musimy coś ROBIĆ. Praktykowanie uważności pozwala nam przestać DZIAŁAĆ, i zacząć BYĆ.  Uważność to naprawdę wspaniały sposób na wzbogacenie życia, odzyskanie spokoju i radzenie sobie ze stresem. Spróbuj!

.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Facebookgoogle_pluslinkedinmail

2 Odpowiedzi

  1. O, widzę, że u Was też o uważności:) cieszę się niezmiernie, że tyle się o niej dziś mówi i pisze, bo daje fantastyczne rezultaty. Mnie pomogła wytrenować umysł, uporać się z wiecznym życiem w biegu i poczuciem, że ciągle coś muszę robić. Ale to była harówka (chociaż przyjemna) – długo nie umiałam skupić uwagi dłużej niż kilkanaście sekund. Skanowanie ciała do dzisiaj jest moją najskuteczniejszą i ulubioną metodą relaksu po ciężkim dniu. Polecam gorąco każdemu!

    • Uważność to od dawna jeden z istotniejszych dla nas tematów i na pewno będziemy go poruszać częściej. Po pierwszym artykule była chwila ciszy, ale będzie ich więcej. :)
      Super, że Tobie uważność pomogła, nadal praktykujesz i zachęcasz innych! :) Bardzo nas cieszy, gdy słyszymy o kolejnych osobach, które żyją uważnie lub interesują się tym tematem i próbują wprowadzić chociaż pewne elementy do swojego życia.

Zostaw Komentarz